چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۵:۳۶
۰ نفر

امیررضا نوری‌زاده: رده بندی بهترین فیلم های تاریخ سینما همیشه جنجالی و بحث برانگیز بوده است و علاقه‌مندان سینما نظرات مختلفی برای تهیه چنین فهرستی دارند.

روزنامه انگلیسی تایمز هم در تازه‌ترین رده بندی یکصد فیلم برتر تاریخ سینما دست به انتخاب‌هایی عجیب زده که مهم‌ترین آنها قرار دادن فیلم تازه پل توماس اندرسون به نام «خون به پا می‌شود» در جایگاه دوم و بالاتر از فیلم هایی چون پدر خوانده یا همشهری کین بوده است. این در شرایطی است که اکثر فیلم‌های این فهرست را فیلم هایی از آمریکا و انگلستان تشکیل می‌دهند وکمتر از فیلم های فرانسوی و یا ایتالیایی دربین فیلم های برگزیده اثری دیده می‌شود.

رتبه نخست این رده بندی به فیلم کازابلانکا، ساخته مایکل کورتیز در سال 1942 تعلق گرفته است که در اکثر رده بندی‌های سینمایی جایگاهی داشته است اما فیلم خون به پا می‌شود در جایگاه دوم و فیلم کاملا تجاری‌ ای تی در جایگاه سوم قرار گرفته است. پس از آن 2‌فیلم از جک نیکلسون با نام های محله چینی ها و shining قرار می‌گیرند که ساخته رومن پولانسکی و استنلی کوبریک هستند.

در رده ششم فیلم سرگیجه از آلفرد هیچکاک و پس از آن فیلم سانست بولوار از بیلی وایلدر قرار گرفته است.از دیگر فیلم های سال های اخیر که در این رده بندی در بین ده فیلم نخست جای دارد باید به درخشش ابدی یک ذهن بی‌عیب و نقص از میشل گوندری کلیپ ساز مشهور فرانسوی با بازی جیم کری و کیت وینسلت اشاره کرد که به زعم منتقدان این روزنامه فیلمی مملو از نوآوری است.

نکته بسیار جالب دیگر در تنظیم این فهرست جای گرفتن فیلم انیمیشن کتاب جنگل به‌عنوان بهترین انیمیشن در رده چهاردهم این جدول است که قطعا دلیلی به جز نوستالژیک بودن آن نمی‌تواند داشته باشد، آن هم در شرایطی که انیمیشن های استودیو پیکسار از جمله داستان اسباب بازی و شرکت لولوها می‌توانست جایگاه بهتری در این فهرست داشته باشد.

فیلم متروپلیس از فریتز لانگ نیز بهترین فیلم صامت تاریخ سینما از نگاه منتقدان روزنامه تایمز شناخته شده است.یکی دیگر از نکات عجیب، گنجاندن قسمت دوم جنگ‌های ستاره‌ای در مکانی بالاتر از فیلم اول است که ظاهرا هیچ توجیهی نمی‌تواند داشته باشد.

در ادامه نگاهی به سایر فیلم های این فهرست می‌اندازیم:

10 -پدرخوانده
11- اشک ها و لبخندها
12- بیگانه
13- 2001 ادیسه فضایی
14 - کتاب جنگل
15 - اینک آخر الزمان
16 – متروپلیس
17 –آنی هال
18 -اینک نگاه نکن
19 - جن گیر
20 –جادوگر شهر اوز
21-the towering inferno -
22- برکفست کلاب
23 -بعضی ها داغش را دوست دارند
24 - داستان فیلادلفیا
25 - پیک نیک در هنگینگ راک
26 –رفقای خوب
27 -پرتقال کوکی
28 -برباد رفته
29 -سوپ اردک
30 -شورش بی‌دلیل
31-his girl Friday
32 - امپراتوری دوباره حمله می‌کند
33 -دیوانه‌ای از قفس پرید
34 - مردی که لیبرتی والانس را کشت
35 -آرواره ها.

کد خبر 50396

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز